Helsingin kaupungin virkatyöryhmä esitti 30.8. kaupungin
liikelaitoksen HKL:n yhtiöittämistä. Perusteena oli raitiovaunuliikenteen
seudullistuminen ja markkinaehtoisuuden lisääminen. Samaan aikaan HSL pohtii, järjestääkö
se Espoon Otaniemestä Helsingin Itäkeskukseen kulkevan Raidejokerin
liikennöinnin kilpailuttamalla vai hankkiiko se operoinnin suorahankintana
HKL:ltä?
Laadukas
joukkoliikenne tulee järjestää kestävästi kustannustehokkaimmalla tavalla. Julkinen
toimija leimataan usein tehottomaksi toimijaksi. Usean kansainvälisen vertailun
mukaan HKL on keskimääräistä eurooppalaista tasoa 10-15 prosenttia
kustannustehokkaampi liikennöitsijä ja on kyennyt edelleen laskemaan kustannustasoaan.
HSL saa varmasti kustannustehokkaan ja toiminnallisesti varman operaattorin
valitessaan HKL:n Raidejokerin liikennöijäksi.
Pääkaupunkiseudulla
on useita ratikkasuunnitelmia vireillä. Pääkaupunkiseudun tuleekin ensin laatia
yhteinen näkemys ratikkaliikenteen seudullisesta mallista ja vasta sitten on
aika arvioida HKL:n asemaa. Henkilöstö tulee ottaa mukaan seudullisen mallin
valmisteluun. Henkilöstön työsuhteen ehtojen tulee säilyä vähintään saman
tasoisina riippumatta organisaatiomuodosta. Kustannustehokkuutta ei pidä etsiä
työehtoja heikentämällä.
Pasi
Laakkonen
Helsingin
raidetyöntekijät JHL ry
Pertti
Myller
Raitio- ja
Metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry
Timo
Lautaniemi
JHL:n
Helsingin yhteisjärjestö ry
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti